(UUSI ROVANIEMI 20.2.2017)
Kuljen päivittäin hotelli Pohjanhovin ohi. Kun eräänä päivänä Pohjanhovin valokirjaimet olivat lähteneet rakennuksen katolta ja seinältä, arvelin niiden palaavan kohta entistä ehompana takaisin. Ilman muutahan hotellin uusi omistaja Cumulus-ketju (tai Restel) päivittäisi kyltit uusilla Cumulus Pohjanhovi -mainoksilla.
Mitä vielä. Cumulus tuli jäi, Pohjanhovi katosi.
Lapin Kansa kyseli 18.2. markkinointijohtaja Kati Litmaselta Pohjanhovi-nimen perään. Vastaus oli tyly: Pohjanhovi-kylttiä ei enää nosteta. Cumuluksen eteen on kuulemma tehty bränditöitä.
window.addEventListener(’message’,function (e){if(e.origin==’https://poltaire.fi’){if(e.data.message==’height’){document.getElementById(’omquestion’).style.height=e.data.value+20+’px’;}if(e.data.message==’link’)window.location.href=e.data.value;}else return;},false);
Haloo! Miten pihalla siellä brändityöryhmässä ollaankaan? Eikö teillä ole lainkaan ymmärrystä kulttuurihistoriasta ja siitä, miten arvokas ja valmis brändi Pohjanhovi on ollut jo iät ja ajat? Cumulus Pohjanhovin eteen ei todellakaan tarvitsisi tehdä bränditöitä hiki hatussa.
Pohjanhovi on ollut tunnettu kautta Suomen jo 1930-luvulta lähtien. Sillä on suorastaan legendaarinen maine, joka toistuu niin elokuvissa, kirjallisuudessa kuin kaskuissakin. Nimen poistaminen hotellin julkisivusta on silkkaa hölmöyttä.
Pohjanhovi-kyltti on kuulunut myös Rovaniemen katukuvaan ja jokimaisemaan usean sukupolven ajan. Ei siis enää. Yksi oleellinen osa kaupunkilaisten identiteettiä pyyhittiin pois yhdessä yössä hotelliketjun kasvottomien toimijoiden päätöksellä.